sayang korang...

Wednesday, August 24, 2011

inspired words of the day..

hari ni keja lagi.....syif pagi d wad pediatric.... the same routine....booooowwwrrringggg at the first..then something caught up my mind...

routine ward pada setiap pagi, seorang m.o (medical officer) akan round setiap patient d ward masing2, tuk tau la apa perkembangan keshatan psakit kan.....n ada satu m.o d ward peads ni aku memang suka ikut dia waktu round patient...he will communicate with everybody  around him, not just with his h.o (houseman officer) but everybody including us as a student nurse, nurses, sister..pendek kata everybody la! dia selalu buat lawak sambil menerangkan tentang keadaan pesakit, n yang bagusnya dia tak buat suma orang tertekan seperti m.o2 yang lain, yang selalu cari kesalahan h.o2 dorang n tak mesra alam langsung! hehehe..

tapi ada satu la kata2 dia hari ni memang inspired me la...and me friend also agree with me....dia cakap..." LIFE IS SHORT..IF U CAN'T BE HAPPY, IT'S ENOUGH TO CONTRIBUTE FOR OTHER'S HAPPINESS " ok sel2 ganglia aku dalam otak mula berfungsi untuk menterjemahkan suma tu..hehe cam lembab sangat je la otak aku ni!! totally agreed la with him!! pastu ada lagi, "U GIVE TO OTHER PERSON THEN ITS OKAY, BUT IF U GET SOMETHING ITS MORE BETTER" simple je kan ayat dia tapi ayat dia boleh wat aku berfikir d pagi hari tanpa sahur tadi..hehe..


life is short..if u can't be happy, its enough to contribute to others
-memang tak dinafikan tuk menjalani kehidupan yang penuh onak duri berliku ni(waiisehh ayat!) kita perlu laluinya dengan penuh gembira, at least sebagai pemangkin tuk teruskan hidup dengan berdedikasi la..secara tak langsung..jika kita dapat mengembirakan hati orang lain, dengan niat yang ikhlas, memang pasti kita pun ikut gembira, sebab kita lihat orang gembira dengan apa usaha kita lakukan untuk dirinya..tul tak??

u give to other person then its okay, but if u get something its more better
-tak lah maksud di sini jika kita dah buat sesuatu kita berharap kita akan dapat sesuatu jugak..dalam erti kata lain memang kita dah digalakkan untuk memberi sesuatu yang kita ada, setakat yang termampu pada orang lain kan, dalam islam lagi digalakkan untuk memberi sesuatu yang kita sukai kan! TANPA MENGHARAP BALASAN APA PUN..paham?? aku da kasi huruf besar dah pun, maksudnya penegasan! hehehehe...tapi jika kita menerima pemberian atau pun apa2 je la sebagai tanda penghargaan, kita terima lah dengan penuh rasa bersyukur..itu tandanya rezeki dari Tuhan tau! jadikan lah ia pencetus supaya lebih kuat untuk melakukan perkara2 baik...

*wah matang woo...hehe sekian *




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...